I dag har vi rettet på bloggen, samt færdiggjort innovationsproces og app'en. Vi har ligeledes taget kontakt til afdelingen, hvor vi snakkede med Evelyn. Hun ville give skriftlig feed back, når hun fik et øjeblik til at kigge på bloggen. Når vi får hendes feed back er bloggen klar til aflevering i morgen kl. 9.
Fredag d. 27. september 2013
I dag har vi haft kommunikationsøvelse med Marion, hvor vi analyserede en video, som vi havde optaget omkring en ung med diabetes til konsultation. Ligeledes har vi rettet kilder til. Sidst på eftermiddagen havde vi vejledning med Marion, hvor vi gennemgik eksamen.
I dag opdagede vi havde glemt at informere vores kliniske vejleder. Vi troede vi havde sent et link til hende, men opdagede at det var til en anden lærer. Vi har derfor sendt en mail med linket samt ringede til afdeling, men hun var gået på weekend. Så vi vil forsøge at ringe igen på mandag.
Torsdag d. 26. september 2013
I dag har Mette og Laura arbejde fra Hjørring. Vi var på besøg i børneambulatoriet, hvor vi var inde og overvære en konsultation med en ung med diabetes. Dette var meget lærerigt.
Efterfølgende har vi nedskrevet de observationer og tanker vi gjorde omkring samtalen, samt analyseret på dem ud fra relevant teori.
I dag har Sofie, Louise og Belinda arbejdet fra Frederikshavn. Vi har færdiggjort vores begrebsliste, hvor vi har indsat data fra kandidat specialet. Desuden har vi beskrevet det tværprofessionelle samarbejde, hvor vi har lagt fokus på samarbejdet mellem diabetessygeplejersken og læreren. Dernæst har vi færdiggjort interviewet med Jens og koblet teori herpå. Vi har derudover afsluttet siden omkring kommunikation og netværk, hvor vi også har inddraget relevant data fra interviewet med Jens. Til sidst har vi færdigudviklet vores design af den APP, som vi har gjort overvejelser om i innovationsprocessen og nedskrevet dens funktioner og anvendelsesmuligheder. Desuden har vi sat kilder på det, som vi har arbejdet med i dag.
Onsdag d. 25. september 2013
I dag har vi påbegyndt processen med at designe en App. Derudover har vi haft vejledning med Marion, hvor vi fik god feed back, samt fik overblik over de sidste ting som vi mangler. Vi har ydermere lavet spørgsmål til diabetes ambulatoriet, i tilfælde af at vi får mulighed for at snakke med en ung med diabetes.
![]() |
De første tegninger af app'en. |
Tirsdag d. 26. september 2013
I dag har vi færdiggjort interview med diabetessygeplejerske, skrevet vores observation omkring Karl, kommunikation og netværk, fænomenologisk og mekanistisk sygepleje under begreber og fundet information omkring sygeplejerskens tilgang udfra kandidatspecialet skrevet af Gitte R. Husted.
Desuden har vi lavet spørgsmål til vejledning med Marion i morgen.
Mandag d. 23. september 2013
Vi har i dag været ude i børneambulatioriet, hvor vi har deltaget i en konsultation med den 9 årig Karl (anonymiseret).
Vi fik ydermere istandsat en aftale om at komme igen i ambulatoriet torsdag.
![]() |
Samtykkeerklæring |
Fredag d. 20. september 2013
I dag har vi haft telefonisk interview med en folkeskolelære, for på den måde at få det tværprofessionelle aspekt ind i projektet. Vi har ligeledes forklaret og beskrevet begreber indenfor kommunikation, samt hvilken betydning dette har for brugen af Empowerment.
Vi har forberedt spørgsmål til besøg i diabetesambulatoriet på mandag, samt overvejet fordele og ulemper ved observation.
Spørgsmål til interview med folkeskolelæren:
- Er der eller har du oplevet at der er en eller flere elever som har/haft diabetes type 1?
- Hvis ja, hvorvidt har du så oplevet et samarbejde med diabetessygeplejersken omkring den enkelte elev og oplæring af diabetes?
- Hvordan tackler man diabetes i en klasse?
- Hvordan håndtere du at have en elev med diabetes? (fortrolighed, tillid, åbenhed)
- Føler du at du gennem samarbejde med diabetessygeplejersken har fået tilstrækkelig med viden til at håndtere for lavt eller højt blodsukker?
- Mener du at det burde være obligatorisk at alle lærer med en diabetes elev får en form for undervisning?
Vi har i dag haft vejledning med Marion, som kom med feed back på vores blog - både hvad der var godt, og hvad vi manglede.
Derudover har vi aftalt interview med en ung med diabetes type 1 på tirsdag.
Mandag d. 16. september 2013
I dag har vi færdiggjort vores begrebsliste, men vi mangler data før denne offentliggøres. Derudover har vi beskrevet vores arbejdsproces gennem innovationsslangen.
Til slut har vi udarbejdet følgende spørgsmål til interview af en ung med diabetes.
I forhold til at vi skal interviewe en 14 årig har vi gjort os nogen tanker bl.a. at spørgsmålene skal være let forståelige og præcise. Derudover er det vigtigt at tænke på hvordan man indleder interviewet og viser sin interesse for hans historie både verbalt og nonverbalt. Det er vigtigt at fokusere på at han er ekspert og skal formidle sin historie til os og at vi skal bruge hans historie til at blive klogere på emnet og videreudvikle vores innovationsproces.
Spørgsmål:
- Hvad laver du i din fritid?
- Har du oplevet at din sygdom sætter grænser?
- Hvordan vil du beskrive dit liv med diabetes?
- Kan du forestille dig nogen redskaber som kunne lette din hverdag?
- Går du regelmæssigt til kontrol?
- Hvor velreguleret er dit blodsukker?
- Hvad oplever du som det sværeste ved din sygdom?
- Hvilken rolle synes du sygeplejersken spiller?
- Går du til kontrol for din egen skyld? (eller forældre, sygeplejerskens skyld?
- Hvordan er din opbakning fra familien derhjemme?
- Har du fået noget oplæring i at håndterer din diabetes selv efter du er blevet ældre?
![]() |
Torsdag d. 12. september 2013
I dag har vi forsat på at beskrive begreberne fra sidst. Ligeledes har vi aftalt en tid med Evelyn, om at komme i diabetesambulatoriet mandag d. 23. september 13:15. Her håber vi at møde nogle unge med diabetes, og komme med dem ind til deres kontrol. Vi håber på denne måde at kunne observere sygeplejerskens tilgang til patienten.
For at holde blodglukosen oppe havde Mette bagt en dejlig kage, som vi nød i fulde drag.
![]() |
mmmmmmmmh..... |
Tirsdag d. 10. september 2013
Efter en intens jagt på et lokale, som varer over en time kom vi endelig i gang. Vi er i dag begyndt på vores begreb afsnit, hvor vi forklarer følgende begreber:
- Empowerment
- Non compliance vs. compliance
- Sygeplejerskens tilgang til patienten
- Patientperspektiv
- Perspektivmodellen
- Benner og Wrubel
- Fænomenologisk vs. mekanistisk tilgang
- Temporalitet
- Stress og mestring
Vi nåede ikke så langt i begreberne, da det er en lang proces, som vi vil gå videre med torsdag.
Vi skal i dag kl. 15:30 ud på børneafdelingen. Her mødte vi diabetessygeplejerske, Hanne Hjørringgaard, som vi stillede nedenstående spørgsmål til. Interviewet blev optaget på bånd, og varede ca. 30 min.
Mandag d. 9. september 2013
Vi har i dag haft vejledning med Marion, som bekræftede os i at vi var på rette vej. Dernæst har vi taget telefonisk kontakt til vores kliniske vejleder på børneafdelingen, og fik aftalt et møde i morgen tirsdag med diabetessygeplejersken og klinisk vejleder. Under telefonsamtalen kom vores kliniske vejleder med råd og ideer til hvad vi kan komme ind på og hun foreslog hvem vi kan tage kontakt til.
Vi har udarbejdet følgende spørgsmål til i morgen:
- Uddybning af oplæring
- Hvad gør den længere indlæggelsestid for oplæringen à Kan I se forbedringerne? (Skema/brochurer)
- Patienten får meget information på få dage – Hvordan ser I at patienterne tackler det?
- Tid i ambulatoriet?
- Har I kendskab til en diabetes app? – Tror I det kunne fungere?
- Hvilke teknikker bruges der for at få patienten inddraget på bedst mulig måde? (Empowerment)
- Ifølge PRI skal der ske daglige telefonsamtaler til patienten efter udskrivelsen – Overholdes disse og hvad snakkes der om?
- Hvor tit bliver der indlagt børn/unge med ny opdaget diabetes på børneafdelingen?
- Hvordan oplever i hyppigst at både barn og pårørende reagere på at få diabetes?
- Hvordan opleves kontrollerne – Er resultaterne hyppigst positive eller negative?
- Er der hyppige genindlæggelser efter ny opdaget diabetes?
Fredag d. 6. september 2013
Vi har skrevet kort om det patofysiologiske omkring diabetes, hvor vi har prøvet at gøre det læse tilgængeligt for "almindelige" folk.
Vi følger lidt vi har ramt en mur, hvor vi har svært ved at se hvad det er vi præcis skal hive fat i. For at vælte muren har vi taget kontakt til vores kliniske vejleder, og fremsat et ønske om at få et møde i næste uge.
Til næste gang vil vi prøve at undersøge hvilken viden, som er tilgængelig på nettet omkring oplæring vedr. diabetes. Samtidig vil vi prøve at knytte nogle af vores kendte begreber såsom Empowerment, stress og mestring osv. på oplæringen.
![]() |
Hårdt arbejdende studerende |
Tirsdag d. 3. september 2013
Vi har i dag arbejdet med at få indsnævret vores problemstilling i samarbejde med vores vejleder Marion. Nedenfor ses før og efter billederne af processen.
![]() |
Brainstorm - vores tanker |
![]() |
Brainstorm efter vejledning med Marion |
Derudover vil vi også opfriske teoretikerne Benner og Wrubel, samt begrebet Empowerment.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar