Når man er ung med diabtetes, kommer
man i kontakt med forskellige faggrupper. Disse forskellige faggrupper
samarbejder om at løse en opgave og nå et fælles mål med hver deres faglighed.
Dette kaldes tværprofessionelt samarbejde. Ved tværprofessionelt samarbejde ses
et andet niveau end professionernes samarbejde. Her er man som professionel
socialiseret til at virke og være på en særlig måde, og det er herud fra, at
man forstår sin professionelle relation til de andre faggrupper. Dette ses i
kontrast til tværfagligt samarbejde, hvor man ikke får udviklet sin viden og
ikke får ændret sit syn på sin egen professionalitet. Herved kan man konkludere,
at det tværprofessionelle samarbejde højner niveauet for alle professioner der
indblandet (8 s. 54-59).
I det tværprofessionelle
samarbejde med en ung som har diabetes, indgår en sygeplejerske,
diabetessygeplejerske, læge og en diætist.
På baggrund af dette, har vi
valgt, at interviewe to forskellige professioner vi mener, der er relevante. Vi
mener, at disse interview kan give os et indblik i, og ny viden omkring det
tværprofessionelle samarbejde, samt hvordan dette samarbejde tilgodeser den
unge med diabetes.
Interview med diabetessygeplejerske fra
børneafdelingen:
Formålet med at interviewe en diabetessygeplejerske fra børneafdelingen er, at få et indblik i hvordan de oplærer børn og unge med diabetes, samt hvilken tilgang de benytter. Desuden ønskede vi, at finde ud af hvilke redskaber sygeplejersken tilbyder den unge med diabetes, for at give dem flere muligheder til at mestre deres sygdom. Vi vil også holde fokus på hvilke redskaber, som evt. kunne udvikles for at lette den unges liv.
Formålet med at interviewe en diabetessygeplejerske fra børneafdelingen er, at få et indblik i hvordan de oplærer børn og unge med diabetes, samt hvilken tilgang de benytter. Desuden ønskede vi, at finde ud af hvilke redskaber sygeplejersken tilbyder den unge med diabetes, for at give dem flere muligheder til at mestre deres sygdom. Vi vil også holde fokus på hvilke redskaber, som evt. kunne udvikles for at lette den unges liv.
Inden vi går i gang med interviewet, forklarer vi
kort, hvad vores projekt omhandler, og at fokus ligger på oplæringen ved
ny opdaget diabetes hos børn og unge.
Uddybelse af den oplæring der foregår:
"Vi har en fast plan der bliver gået efter, når
de bliver indlagt starter vi selvfølgelig ikke ud med undervisning, det venter
vi et døgn eller to med. Men vi giver dem mappe, hvor undervisningsmaterialet
er i. Det er skrevet på en måde, så børn og også små børn kan forstå det. I må
gerne se mappen, og låne den. For den er rigtig god. Og det er også den,
vi tager udgangspunkt i, når vi underviser de familier som kommer her.
Selvfølgelig bliver man bombaderet med spørgsmål, så vi prøver at holde igen
med undervisning, men når de selv spørger, svarer vi selvfølgelig, men uanset
hvor meget de spørger, så tager vi det altid igen forfra senere i
undervisningen.
Vi går skematisk igennem mappen sammen med dem under
oplæringen. Mappen skal være gennemgået, når de bliver udskrevet".
Hvor lang tid er der her?
"I gennemsnit en uge. Når de kommer ind, siger vi
en uge til 14 dage, hvor den sidste uge er sådan en uge, hvor de tager orlov og
tager hjem. Men de er indlagt fysisk i en uge, fordi de første par dage, er der
en masse medicinsk behandling med at få reguleret deres blodsukker, så deres
krop kommer i balance igen".
Er der længere indlæggelses tid i Hjørring?
"Ja, det mener jeg.
På andre sygehuse er det normalt, sygeplejerskerne på
ambulatorierne der underviser nydiagnosticerede, men her i Hjørring er det
diabetes sygeplejersker, der står for undervisningen. Vi er 4 diabetes
sygeplejersker her i afdelingen".
Patienten får meget information på få dage, hvordan
ser i at de tackler den information?
"Vi har diskuteret meget, om de kan tackle alt
den information på en dag, fordi vi skal selvfølgelig tage udgangspunkt i, om
de er i krise, og om de kan tackle det. Derfor spreder vi det også gerne
undervisningen ud over flere dage, det er ikke sådan de sidder dagen lang for
at få undervisning. Jeg tager en time- max halvanden time ad gangen, hvor de
har mulighed for at stille spørgsmål. Jeg håber, det er medvirkende til, at de
bedre husker det. Men dog ser vi, at de stiller de samme spørgsmål, fordi de
simpelthen ikke kan huske alt informationen".
Hvor ofte kommer de til kontrol efterfølgende?
"Efter en måned kommer de første gang her i
afdelingen, og efter 3 måneder kommer de i ambulatoriet og møder deres kontakt
sygeplejerske og læge, som de skal have fremover.
De kommer i ambulatoriet, indtil de er 18 år, og så
kommer de i voksen ambulatoriet derefter".
Har i kendskab til en APP til diabetikere og er det
noget i bruger?
"Vi bruger den der hedder kulhydrattælling. Fordi
det lærer vi dem, det er en del af undervisningen, at de lærer at tælle
kulhydrater, i forhold til hvor meget der er i den mad, de spiser, så udregner
vi hvor meget insulin de skal have til eks. 10 g kulhydrat. Den APP er vi
begyndt at bruge, det fungerer super godt".
Ville det være en god ide at udvikle en APP der kunne
hjælpe diabetikere?
"Ja, det tror jeg bestemt ville være en god ide.
Fordi lige netop med denne aldersgruppe gælder det om, at få dem til at måle
deres blodsukker og tage deres insulin. Det sværeste ved dette, er at de kan
føle sig ”overvåget”. Jeg tror helt sikkert, det ville være en god ide, og at
det er den måde, vi fremover kan komme til at fange dem bedst muligt".
Hvordan får i dem til at tælle deres kulhydrater?
"Vi lærer dem det. Det er en del af
undervisningen, at de lærer, at tælle hvor mange g. kulhydrat der er, i det de
spiser. Det er tilmed også en del af behandlingen, maden er en del af
oplæringen, og insulin er en anden del af det. Derfor er det livsvigtigt, at de
ved, hvad mad de spiser, så de ved, hvad det er, der sker i kroppen, når man
har diabetes, som når man ikke har diabetes".
Bruger i nogle specielle teknikker til at få dem
inddraget bedst muligt i undervisningen?
"Nej, det gør vi ikke. Vi har haft Vibeke
Zoffmann her, og fortælle om hendes teknikker. Derudover kører vi selvfølgelig
med, at tage udgangspunkt i patientens egne ressourcer, men dette er ikke noget,
vi bruger ligesom mappen, som vi går skematisk fremefter".
Er der et sted hvor de kan komme hen og lære at lave
maden?
"Nej, det er der ikke. Vi har en diætist. Det er
også en del af undervisningen. Det er hende, der kommer med opskrifter og
kommer med gode tips til, hvordan de skal klare sig på madfronten. Men vi har
ikke et køkken, hvor vi kan inddrage dem og lave mad sammen med dem,
desværre".
Oplever I, at de unge er gode til at regulere deres
blodsukker?
"Det er meget individuelt. Det bunder meget i,
hvordan deres bagland er, og hvilke ressourcer de har socialt".
Er det jer som oplærer f.eks. klasselærer?
"Ja. Altså, egentlig er det forældrenes ansvar,
men vi tilbyder alle ny opdagede diabetikere at tage ud i deres klasser, og
forklare deres klassekammerater og lærer om diabetes på et simpelt plan, så de
forstår det. Der kommer vi også ind på grundlæggende principper, som hvad det
er der sker, hvis man får lavt blodsukker, og kan man dø af det, er man selv
skyld i det, er det noget der kan smitte. Også er det ofte der, læreren trækker
os til side og får tingene på plads, med at de skal have insulin med, de skal
have sukker i tasken, og en ekstra mad hvis de skal på tur osv. Og altid have
blodsukkerapperat med.
Så det er forældrenes ansvar, men vi gør det som
regel. Jeg har ikke oplevet endnu, at der er nogle, der har sagt nej til
tilbuddet, det siger alle som regel ja til".
Har man telefonsamtaler efter udskrivelsen?
"Ja, det har vi. Den periode hvor de bliver
udskrevet, er de stadig knyttet til afdelingen, indtil de har været til den
første kontrol, fordi den ligger i afdelingen. Godt nok får de telefonnummeret
til ambulatoriet, men det er oftest os, de ringer til, da det er os, der har
været i kontakt med dem under hele forløbet".
Hvor ofte får I børn/unge ind med nyopdaget diabetes
her?
"Ca. 8-10 om året".
Hvad siger I til dem der bliver genindlagt?
"Det er ikke den rigtige måde at løfte pegefinger
overfor dem, så vi skal sørge for at få dem på ret køl, fordi de fleste af dem
er hundedårlige, når de kommer ind, fordi de ikke har taget deres
insulin".
Hvad med når de begynder at gå til fester osv.?
"Det er et helt afsnit for sig selv i oplæringen,
hvor man snakker alkohol og diabetes. Det tager vi os kun af, når de er i den
alder, hvor man begynder at gå i byen. Ellers er det ambulatoriet, der tager
sig af det. Vi har patienterne med diabetes, indtil de er 18 år
gamle".
Interview med folkeskolelærer
Interview med folkeskolelærer
Efter interviewet med
diabetessygeplejersken er vi blevet opmærksomme på, hvor vigtig en rolle
læreren har i det tværprofessionelle samarbejde, i og omkring håndteringen af
den unge som har diabetes. Det tværprofessionelle samarbejde er med til at
sikre den unges velbefindende i dagligdagen. Derfor har vi valgt, at lave et
interview med en folkeskolelærer, som til daglig har haft elever med
diabetes.
Formålet med interviewet af
folkeskolelæreren er, at undersøge hvor vidt de får informationer/kurser
omkring diabetes, når de har en elev med diabetes i klassen. Desuden var
hensigten med interviewet, at få klargjort om lærerne føler sig rustet til at
håndtere et barn med diabetes, i så fald de fx får for højt/lavt
blodsukker.
Er der, eller har du oplevet, at der er en eller flere
elever i din/dine klasser, som har diabetes type 1?
"Ja, jeg har haft en elev med type 1. diabetes"
Hvis ja, hvor vidt har du oplevet et samarbejde med en
diabetes sygeplejerske omkring den enkelte elev og oplæring af diabetes?
"Det samarbejde, vi havde i klassen med diabetes
sygeplejersken, var super. Hun underviste mig individuelt i at have en elev med
diabetes i klassen. Derefter underviste hun hele klassen i, at have en
klassekammerat der har diabetes".
Hvordan tackler du diabetes i en klasse?
"Jeg holder lidt ekstra øje med eleven, når jeg
selv er til stede. Derudover allierede jeg mig med nogle af elevens kammerater,
som hjalp med at holde øje med eleven, når jeg ikke var til stede. Derudover
lavede vi aftaler om, at de skulle komme og hente mig, hvis de observerede
noget mærkværdigt ved eleven".
Hvordan håndtere du at have en elev med diabetes i din
klasse?
"Jeg har skolesundhedsplejersken som backup, hvis
jeg behøver hjælp til noget. Derudover gav diabetes sygeplejersken mig et
telefonnummer, hvor jeg altid kan kontakte hende for råd og vejledning".
Føler du, at du har tilstrækkelig viden til at
håndtere for højt eller for lavt blodsukker hos en elev?
"Jeg føler, jeg er godt rustet til at håndtere
problemerne, hvis de skulle opstå. Jeg ved præcis hvor i tasken, eleven har sin
insulin. Her på skole har vi et lille depot rum, der hører til hver klasse, her
har jeg altid juice, kiks og druesukker til at ligge, hvis der pludselig skulle
opstå et problem. De andre elever i klassen ved hvor tingene i depotet ligger,
så de også kan hjælpe".
Mener du, at det burde være obligatorisk, at alle
lærer får undervisning til at kunne håndtere en elev med diabetes?
"Ja, jeg mener at alle lærere, som er berørt skal
have information, så de kan hjælpe akut, hvis der er brug for det. Derudover
mener jeg, at alle lærere som har en elev med diabetes, altid skal have de
vigtige telefonnumre til pårørende, hvis der bliver brug for dette".
Efter de to ovenstående
interviews vurderer vi, at vi har fået et større indblik i de forskellige
faggruppers arbejde. Vi havde håbet på at få et indblik i det
tværprofessionelle samarbejde mellem diabetessygeplejerske og lærer om den
enkelte patient/elev. Dette oplevede vi desværre ikke, idet samarbejdet mellem
diabetessygeplejerske og lærer ses, når der er tale om en nydiagnosticeret
patient med diabetes. Til gengæld oplevede vi hvordan hver profession arbejder
om en fælles opgave (den unge med diabetes) ud fra hver deres faglighed. Dette
ses bl.a. ved, at diabetessygeplejersken tilbyder de nydiagnosticeret unge med
diabetes, at tage ud til deres skole og undervise deres klassekammerater og
lærer i diabetes. Hvis vi derimod havde nået at opleve en ung med
nydiagnosticeret diabetes på diabetesambulatoriet, kunne vi have interviewet
læreren, der er tilknyttet børneafdelingen. Her ville vi have mulighed for at
opleve det tværprofessionelle samarbejde mellem læreren og
diabetessygeplejersken.
Ud fra vores indsamlede data, har vi bl.a. fundet ud af, hvad læreren gør i forhold til at have en elev med diabetes i klassen. Desuden har vi også fundet ud af, hvad diabetessygeplejersken har til opgave, og hvilken tilgang hun benytter i sit arbejde med unge, der har diabetes.
Ud fra vores indsamlede data, har vi bl.a. fundet ud af, hvad læreren gør i forhold til at have en elev med diabetes i klassen. Desuden har vi også fundet ud af, hvad diabetessygeplejersken har til opgave, og hvilken tilgang hun benytter i sit arbejde med unge, der har diabetes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar