Tanker om kommunikation før interview med ung med
diabetes:
Før interviewet (Henviser til: Ung med diabetes –
Interview) med den unge med diabetes har vi gjort os nogle overvejelser omkring
vores kommunikation. Både den verbale kommunikation, men også den nonverbale
kommunikation. Vi har altså både gjort os tanker omkring, hvordan vi
kommunikere med den unge verbalt i samtalen omkring, ”at være und med
diabetes”, men også hvordan vi kommunikere nonverbalt, altså i vores tilgang
til den unge.
Indenfor den verbale kommunikation, har vi gjort os
nogle overvejelser omkring at kommunikerer med den unge omkring det, at være
ung med diabetes. Vi vil starte vores interview med at spørge ind til nogle
generelle ting omkring ham og hans liv, for hurtigt at danne en tryg stemning
omkring interviewet. Dette vil vi gøre for, at vi hurtigt får dannet en
relation til den unge.
Derefter vil vi spørge ind til oplæringen omkring
diabetes, herunder hvilken vejledning/oplæring han fik til sit liv med
diabetes, samt forældrenes oplæring til deres nye liv med en søn, som har
diabetes, hvordan han regulere sit blodsukker og om der ville være hjælpemidler
der kunne lette hans hverdag med diabetes. Kommunikationen mellem interviewer
og den unge med diabetes er en væsentlig faktor for, at interviewet bliver
brugbart. Hvis intervieweren ikke formår, at kommunikere med den unge, bliver
resultatet af dette derefter og hverken intervieweren eller den unge med
diabetes føler ikke interviewet som en god oplevelse.
Intervieweren skal hele tiden tænke over, at selvom
hun har et mål med interviewet, må hun ikke glemme den unge i sin bestræbelse
på, at få besvaret de spørgsmål hun har. I stedet skal hun kommunikere med den
unge, og der igennem komme frem til de svar hun søger. Den unge skal altså hele
tiden føle sig hørt og anerkendt, så han føler han gør en forskel. Den unge må
ikke føle sig overhørt i interviewet, som en brik i et spil hvor intervieweren
blot søger svarene. (10)
Indenfor den nonverbale
kommunikation har vi gjort os nogle overvejelser omkring de signaler,
intervieweren udsender til den unge med diabetes under interviewet.
Intervieweren skal deltage aktivt lyttende i samtalen med den unge, samtidig
skal hun stille spørgsmål i dialogen. Intervieweren skal med sit nonverbale
sprog fremstå positiv og imødekommende overfor den unge og derudover skal hun
udstråle en vis form for positivisme overfor situationen. Dette er til med også
medvirkende til, at danne den gode relation til den unge med diabetes. (10)
Efter
interviewet med patienten med diabetes og hans mor, har vi fået et indblik i,
hvilket netværk patienten har.
Et
netværk betegnes for en "persons eller families samlede sociale
relationer"(5). Vores netværk kan deles op i primært netværk (familie,
venner, kollegaer, naboer), sekundært netværk (offentligt hjælp, offentligt
tilbud) og tertiært netværk (frivillige, selvhjælpsgrupper, rådgivningssteder
og besøgstjenester) (5 s. 265-266). Undersøgelser viser, at der
er sammenhæng mellem netværk, trivsel og sundhed (5 s. 263).
Specielt det primære, sociale netværk har en indflydelse på patientens
livskvalitet, sundhed og velbefindende. Derfor tyder dette på, at hvis en
patient bliver diagnosticeret med et kronisk sygdom (fx type 1 diabetes og specielt
som ung) vil det primære sociale netværk have en stor indflydelse på, hvordan
han/hun mestre sin sygdom.
Hvis
netværket er forstående overfor de ændringer, hans sygdom kan indebærer i hans
liv, samt fungere som en støttende faktor ved problemer der kan melde sig i
sygdommen, både fysisk og psykisk, kan han bedre mestre sit liv med en kronisk
sygdom. I og med at han ikke føler sig "unormal" og stikker ud af familien
på trods af hans sygdom (eksklusion). Sygdommen smelter i for sig ind i denne
familie (inklusion) og hverdagen med diabetes type 1 kan derfor forekomme mere
overskuelig, end hvis det primære, sociale netværk gjorde patienten og
sygdommen, til et problem der ikke var velkommen. (14 slide 26)
I vores
interview med Jens spurgte vi ham omkring, hvordan han oplevede den opbakning,
han havde i hjemmet. Han svarede; " Det er god nok" og smiler. Det
skal nævnes at Jens' mor også har diabetes, og derfor ved hvordan ens liv kan
blive påvirket af diabetes. Flere gange igennem interviewet fik man også et
indtryk af, at Jens' mor var meget vigtig for ham og hans sygdom, da mange af
spørgsmålene blev svaret af moren, selvom det var Jens der blev spurgt. Dette
var dog ikke negativt, men viste at de to gjorde mange sygdomsrelateret ting
sammen (fx udregning af kulhydrat i en bestemt mængde mad osv.). Man fik
indtrykket af, at Jens' far måske ikke vidste alt om diabetes, men var en
støttende faktor. Jens fortalte i interviewet, at ham og hans far var begyndt
at gå i fitness sammen, og dette har jo en god indvirkning på Jens sygdom.
Samtidig er dette støttende, da Jens ikke ekskluderes af sygdommen i sin
familie, men familien gerne vil inkludere Jens i aktiviteter, der styrker ham
og har en god indvirkning på hans sygdom.
Ud fra
dette kan man derfor tolke, at Jens' primære netværk er det vigtigste for Jens,
og dette netværk virker støttende og bakker Jens op, og derfor har det en god
indvirkning på hvordan Jens mestre sin sygdom.
Det er
vigtigt at have i mente, hvordan en patients netværk kan virke positivt på
måden hvorpå han/hun mestre sin kroniske sygdom. Som vi har omtalt i vores
begrebsliste, vil det at blive ramt af en sygdom indebærer en ændret
temporalitet. Dette kan medføre, at patienten bliver usikker på omverden og
hans fremtid. Derfor er det vigtigt, at han føler, at han kan komme ud med sine
tanker og frustrationer omkring fx hans hverdag med sygdommen, i hans
primære sociale netværk, uden at han bliver set skævt til. Netværket er villig
til at hjælpe ham, med deres ressourcer, til at han på bedst mulig måde
kan overkomme disse problemer i hverdagen. Dette beskrives også som; " En
gensidig "stillen-ind" relation, hvorigennem jeg og du opleves
som vi i levende nærvær" (Lone Meldgaards dias). Det vil sige, at det ikke
kun er patienten der er ramt af fx diabetes, men det er noget der påvirker hele
familien. Dermed ikke sagt at dette er negativt, da familien også ser det som
deres "problem", er de mere end villig til at bruge alle de
nødvendige ressourcer for, at deres barn på bedst mulig måde kan mestre sin
sygdom og føler sig "normal" på trods af sin sygdom.
Det kan
være svært for en patient selv at fortælle, omkring hvordan han ser sit
netværk. Her kan vi som sygeplejersker inddrage netværkskortet. Netværkskortet
er en tegning, hvorpå der er cirkler. Disse cirkler indikere hvor tæt de
forskellige personer ligger på patienten og dermed hvor tæt deres relation til
hinanden er (5 s. 279-281). Ved hjælp af dette redskab, kan
patienten indtegne de forskellige personer i hans liv og vi vil som
sygeplejersker kunne få et indblik i, hvordan patienten ser på hans primære
netværk, om relationerne i netværket er tætte eller ej. Hvis det primære
netværk er tegnet tæt på patienten selv, kunne vi spørge ind til hvilke
ressourcer patienten selv ser i disse relationer og på denne måde få et indblik
i, hvad der i patienten netværk kan være med til at styrke hans mestring af
sygdommen eller omvendt. Det skal dog nævnes, at man ikke kun kan tage
udgangspunkt i netværkskortet for at fastlægge hvordan patientens relationer og
netværk er. For at belyse de mere indholdsmæssige kendetegn ved patientens
netværk, kan vi som professionelle tale med patienten omkring hans tegning for
at forstå hvilke relationer han ser som de mest betydningsfulde og
hvorfor (5).
Ved en ung med diabetes kunne det være relevant,
hvis sygeplejersken kunne få dem til at tegne på netværkskortet eller igennem
dialog at få fastlagt, hvilke relationer patienterne ser som betydningsfulde i
deres liv. Disse relationer kan som sagt have en positiv effekt på deres
mestring af sygdommen. Dette har stor betydning for en patient med diabetes og
især en ung med diabetes. En ung med diabetes oplever mange forandringer grundet
teenagealderen, og der er meget man skal leve op til. Man skal se ud på en
bestemt måde osv. Derfor kan vi ud fra ovenstående konkludere, at hvis man
rammes af en sygdom i teenagealderen, er det afgørende at patienten har
positive relationer i hans netværk, der kan fremme hans sundhed, velbefindende
og være med til at styrke hans mestring af sygdommen. Man kan herved sige, at
de positive relationer kan være medvirkende til, at patienten kan gå hånd i
hånd med hans sygdom og derved opnå velvære i livet med diabetes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar