I følge teoretikerne, Patricia Benner og Judith Wrubel kan sygeplejersken enten have en fænomenologisk eller mekanistisk tilgang til patienten.
Ved en fænomenologisk tilgang opfattes patienten som unik og i en helhed, hvilket vil sige at krop og sjæl er forbundet. Ved at sygeplejersken ser patienten i helhed, vil hun forsøge at skabe en god relation til patienten og ud fra denne relation, kan hun vejlede patienten på bedst mulig måde. Den gode relation danner ramme for, at sygeplejersken kan tage udgangspunkt i den enkelte patientens situation og oplevelse af sygdommen. (1) Gitte R. Husted skriver i hendes kandidat speciale, at det er vigtigt for sygeplejersken, at have en god relation. Sygeplejerskens hensigt er, at patienterne fortsat kom i ambulatoriet. Dette ses, idet sygeplejersken i et interview sagde, ” vi skal passe på de unger i de her år, så de kommer ud på den anden side og gider, at passe på sig selv” (13 s. 36). Her mente sygeplejersken, at man kunne fastholde en god relation, ved at undgå at blande hverdagen ind i reguleringen og stille krav, der handlede om, at patienterne skulle tage ansvar for deres sygdom. Hertil tilføjede sygeplejersken; ” hvis man kører de her unger for hårdt og for rigidt og med for mange løftede pegefingre, så går de fuldstændig i bak i puberteten og forsvinder ud af ambulatorierne og bliver blinde og mister nyrerne” (13 s. 36)
I modsætning til den fænomenologiske tilgang, står den mekanistiske tilgang. Her har sygeplejersken fokus på sygdommen, og det der kan ses, måles og vejes. Patienten opfattes som et objekt, hvor krop og sjæl er adskilt. I det sygeplejersken er meget optaget af mål og resultater, har hun ikke fokus på at skabe en god relation til patienten. Ved en mekanistisk tilgang har man fokus på sygdommen fremfor patienten bag sygdommen, dette betyder, at sygdommen vil blive behandlet ens uanset patientens livshistorie, oplevelse af sygdommen og tanker om fremtiden (1). I kandidat specialet fremgår det, at patienternes egne refleksioner, vurderinger eller erfaringer ikke blev inddraget i dialogen med sygeplejersken. Gitte R. Husted har i hendes kandidat speciale beskrevet en konkret situation, som hun har observeret på ambulatoriet mellem patient og sygeplejerske;
Sygeplejerske: ” jeg tænkte på, om du skulle have noget mere insulin til natten, men du er jo allerede høj, når du går i seng”
Patient: ” ja”
Sygeplejerske: ”og det tal du har, når du går i seng, det er det, der svarer nogenlunde til det, du har næste morgen, det falder endda lidt om natten”
Patient: ”…okay” (13 s. 34)
Gitte R. Husteds har i hendes kandidat speciale beskrevet flere af hendes observationer. Ved at besøg i ambulatoriet, har Gitte R. Husted efterfølgende interviewet en patient der har været til kontrol, for at få indblik i patientens oplevelse af sygeplejerskens tilgang. Patienten udtalte sig således; ”Det var som det plejede at være, altså først ind og så den sædvanlige langtidsmåling og så vægt og højde, og så bare snakke om bogen, altså tallene, hvordan de lå, hvad der skulle laves om, hvis der skulle laves noget om”. Hertil tilføjede patienten, at: ” det er alligevel ikke noget privat man snakker om, det er det ik”. (13 s. 32)
Indenfor den fænomenologisk og mekanistisk tilgang nævnes også begreberne temporalitet samt stress og mestring. Temporalitet betyder tid, og ses indenfor fænomenologien som at patienten er påvirket af fortiden, lever i nutiden og med tanker om fremtiden.
Ved en mekanistisk tilgang regnes temporalitet i sekunder, minutter og timer og forstås udelukkende som noget målbart. Her tages der ikke højde for patientens tidligere erfaringer, hans nutidige liv og tanker om fremtiden (1).
Mekanisk tilgang
|
Fænomenologisk tilgang
|
Stress:
Er en tilstand som kan kureres og mestring er en slags" modgift" til stress.
Fx fjernelse af mavesår, lykkepiller, sovepiller
|
Stress:
Stress er et resultat af personens vurdering af sin relation til en situation, når denne indebærer tab, trussel, udfordring eller skade og personens evne til at tilpasse sig den.
|
Mestring:
Mestring er en slags modgift til stress
Fx Hvis medicinen ikke virker mere, kan der ikke gøre mere
|
Mestring:
Mestring er hvad personen stiller op med de forstyrrelser, der indebærer tab, trussel…
Mestring er at finde mening og sammenhæng igen.
|
Temporalitet:
Tiden er kan tælles i sekunder, minutter og i timer.
Tiden forstås udelukkende som målbar.
Alt skal planlægges nøje, hvert sekund skal bruges.
|
Temporalitet:
Tiden forstås som fortid, nutid og fremtid.
Vi er i tiden, påvirket af fortid, nutid og tanker om fremtiden.
Fænomenologisk tid er oplevet tid
|
Sygeplejersken der er mekanistisk:
Er kontrollerende
Går op i tid, mål og resultater
Overser den enkelte patients situation og har
fokus på det generelle og patientens sygdom
Anvender kun "Know That"
Udfører procedurer
Sygeplejen er uafhængig af sygeplejersken som person
|
Sygeplejersken der er fænomenologisk:
Sygeplejersken vil engagere sig i den enkelte
patient og i en relation til patienten, tage
udgangspunkt i patientens situation via dialog.
Yde omsorg for den enkelte patient og handle til
bedste for patienten.
Sygeplejersken vil engagere sig i den enkelt
patients lidelser (fysisk og psykisk)
Sygeplejersken anvender sin "Know How" og
intuition (" Know That")
Sygeplejersken som person væsentlig
Det er kun gennem erfaringer sygeplejersken kan
blive ekspert på området.
|
(1)
I forhold til en kronisk sygdom er det relevant at kigge på teorier vedrørende det at være syg. Dette kaldes indenfor sundhedsverden patientperspektiv. Patientperspektiv fortæller noget om patientens oplevelser af det at være syg. Indenfor patientperspektiver, findes teorien perspektivmodellen, som er udviklet af Babara Paterson. Denne model er relevant at inddrage i forhold til patienter med diabetes, da den illustrerer at livet med en kronisk sygdom er en kontinuerlig skiftende proces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar